„Cel mai smerit om de pe pământ”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Un om a plecat într-o călătorie pentru a-l găsi pe cel mai smerit om de pe pământ. A umblat mult, din casă în casă, din poartă în poartă, din țară în țară.
Unul i-a zis:
– Eu sunt cel mai rău om de pe pământ.
Și s-a bucurat sufletul său de dânsul, căci acela era cu adevărat un om bun și desăvârșit.
Altul i-a grăit:
– Eu niciodată, nici un bine n-am făcut.
Și s-a mirat de dânsul, căci acela era plin de fapte bune.
Altul s-a căit:
– Eu încă nu am pus început bun.
Și s-a minunat și de acela, căci nenumărate erau virtuțile sale.
Altul, mai înțelept, i-a răspuns:
– Nici cele pe care trebuia să le săvârșesc nu le-am săvârșit.
Și s-a mulțumit cu răspunsul, căci cu adevărat acela le împlinise pe toate.
Altul zicea:
– Toți se vor mântui, doar eu singur voi pieri.
Și nu l-a crezut, căci vedea cum acela se smerea mult prin acel cuvânt.
Altul, fiind prigonit pe nedrept, zicea:
– Cu adevărat se cuvine să mor aici pentru păcatele mele.
Și l-a umplut de adâncă smerenie și pe omul nostru.
Altul, cânta un cântec plin de jale:
– „Când voi muri, mă voi cobori în iadul cel întunecat și voi plânge și voi striga: Unde ești iubirea mea? Unde ești, Mântuitorul meu? Unde ești dragostea mea?”
Și s-a umilit la inimă de taina cea mare a dânsului.
Altul se osândea pe sine cu putere la iad zicând:
– Singur sunt vrednic de osânda iadului!
Și l-a biruit pe omul nostru prin acel cuvânt cu adânca lui smerenie.
Unul care înainte fusese un mare înțelept zicea:
– Eu sunt cel mai prost om de pe pământ!
Și întru aceasta a aflat adevărata smerenie și înțelepciune.
Altul, care înainte fusese un mare profesor de etică, plângea:
– Eu sunt cel mai ticălos dintre toți!
Și i s-a înseninat sufletul dintru întâlnirea cu el.
Un bătrân pustnic i-a spus cu adâncă durere de inimă:
– Pe nimeni altul nu știu să fi greșit afară de mine.
Și l-a vădit că era cel mai curat cu inima dintre toți.
Altul, se prihănea:
– Caprele sunt eu, iar oile Dumnezeu le știe!
Și a văzut că era acela cea mai cuminte oaie din turmă.
La sfârșit, a ajuns sub o cruce pe care era răstignit Un Om tocmai atunci când Acela rostea cuvintele:
– „Iartă-i Doamne, că nu știu ce fac.”
Auzind aceste cuvinte, omul nostru gândi:
– Toți cei de dinainte s-au osândit pe sine întru totul, chiar dacă ei nu greșeau și m-au mirat mult, pentru că știu că eu sunt cel mai păcătos dintre toți și singur merit iadul; dar Acesta, care nu are nici o vină, a primit această osândă pe cruce pentru noi toți ceilalți, deși nu a greșit niciodată, nici cu gândul, nici cu fapta, nici cu cuvântul: cu adevărat Acesta este cel mai smerit dintre toți! Și s-a plecat până la pământ înaintea Lui și I-a sărutat picioarele zicând: „Cu adevărat Acesta este Fiul lui Dumnezeu! El nu a meritat nici moartea, nici iadul, nici osânda.”

Smerenia lui Hristos este adâncă, altfel, de negrăit și de nespus… ea sălășluiește întru cei mai mici de pe pământ.

Lasă un răspuns

